Mijn masterclass aquarel bij Frank Francese, door Anneke Berckmans

Ik ben een zogenaamde Anneke Berckamns en Frank Francese, masterclass aquarel Holland, atelier van vegchel“buitenstaander”,
dus geen cursist van Margo van Vegchel. Reeds vorig jaar dacht ik een leuke masterclass via Margo te gaan doen, gegeven door een Belgische dame.
De dagen die mij goed uitkwamen waren bleken volgeboekt. Teleurstelling!
Ook een indicatie dat die classes zeer geliefd en dus goed zijn.

Dit jaar was ik er vroeg bij met boeken, dus toog ik zondag 26 augustus vol verwachting naar De Refter in Beek-Ubbergen. Mijn enige angst was, dat die andere deelnemers zó goed waren dat ik uit de toon zou vallen. Dat viel mee, ofschoon …… op de laatste middag moesten we in een uur tijd een vrij complexe aquarel maken. Er kwam een dame langs. Zij zei goedbedoeld: “Oh wat leuk, jij hebt een geheel eigen stijl”. En toen drong het tot me door: Anneke, je bent weliswaar moe en werken met de klok tikkend naast je is niets voor jou, maar je bent weer op jouw eigen gedetailleerde manier bezig en niet op Franks manier.

Ik ben die dame dankbaar voor haar opmerking. Ze opende mijn ogen. Ik weet precies wat het verschil is tussen Franks manier van werken en die van mij. Bij de volgende aquarellen die ik ga maken, zeg ik tegen mijzelf:
aquarelist Frank Francese masterclass aquarel Holland, atelier van vegchel– laat de details los en maak een schets die eenvoudiger is dan de werkelijkheid,

– verdeel het werkstuk heel bewust in drie delen (boven, midden en onderkant) en laat in de middelste deel iets opvallen,

– in die schets bepaal je waar het licht vandaan komt, zodat je makkelijker kunt bepalenaquarel Frank Francese, masterclass aquarel Holland, atelier van vegchel waar de lichte en de donkere schaduwzijden komen en laat vooral diverse dingen wit; dát zijn de eye-catchers. Frank deed dit met sneeuw of witte wanden van huisjes. Het doet er niet toe of die huisjes in werkelijkheid wit zijn of waar in werkelijkheid het licht vandaan komt. Het is nu JOUW PLAATJE.

– na de zwart/grijs/wit-schets gemaakt te hebben ga je aan de gang op aquarelpapier en bepaal je zelf je kleuren,
– en …… staat die muur scheef? Laat dat zo! In Franks werk stoort dat ook niet!

Kleuren spelen bij Frank een belangrijke rol; bomen hebben bij hem naast groen altijd felle herfstkleuren. De zon schijnt in zijn werk uitbundig. De luchten zijn heftig; soms alleen blauw, maar hij schroomt niet om er turquoise + rood + oranje doorheen te doen. De kleuren voor de grote vlakken mengt hij op het papier en tot mijn stomme verbazing met een +/-6 centimeterbrede (platte) kwast opgebracht. Nu is dát niet zo gek, maar hij spaart met die grote kwast net zo makkelijk zigzaggend een contour van een dak of een kerktoren uit. Wat een controle over die kwast!

De masterclass, …… het was op een prachtige locatie, in een goede sfeer, met een docent die heerlijk kon lachen en alles was perfect georganiseerd. Ik heb ervan genoten. Het is me in die drie dagen nog niet helemaal gelukt qua techniek om te schakelen, maar dat komt wel. De aquarel die ik enkele dagen voor de masterclass buiten bij de ruïne van Batenburg maakte, ga ik nog een keer op Franks manier doen. Ik verheug me er nu al op!

4 reacties op “Mijn masterclass aquarel bij Frank Francese, door Anneke Berckmans

  1. volgens mij was ik die dame, die dat zei Anneke, ik flapte dit er uit , Frank had net gezegd , dat je je eigen stijl moest houden en jij deed het.

  2. Wat een leuk verhaal. Het is heel herkenbaar voor mij. Helaas heb ik tot nog toe geen tijd gehad om over de masterclass veel na te denken en schrijven, wel hen ik vandaag details aangebracht in de aquarellen, die niet af waren. Ik had een familiedag georganiseerd met mensen die elkaar al 40 jaar niet gezien hebben en de lokatie was in Den Bosch. Dit is dus mijn excuus.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *